Prečo mladí vodiči častejšie zahynú na cestách než skúsenejší šoféri?

    Vedeli ste o tom, že dopravné nehody mladých ľudí vo veku 15 až 30 rokov tvoria v Európskej únii priemerný podiel 18 % zo všetkých úmrtí v tejto vekovej skupine? Mladí ľudia sú takmer vo všetkých európskych krajinách náchylnejší k dopravnej nehode než starší ľudia. (1) Britská štúdia vykonaná Patom Wellsom a jeho kolegami v „Transport Research Laboratory“ zistila, že jeden z piatich mladých vodičov ohlásil nehodu počas prvých šiestich mesiacov po absolvovaní praktickej skúšky. Riziká sú ešte vyššie u mladých jazdcov mopedov a motocyklov. 10 rôznych štúdii ukázalo, že pravdepodobnosť zranenia pri kolízii je 10-20-krát vyššia u jazdcov mopedov všetkých vekových kategórií v porovnaní s vodičmi áut.

   Zvýšené riziko, ktorému mladí ľudia čelia na cestách, je spôsobené kombináciou rôznych faktorov. Vo veku od 15 do 25 rokov prechádzajú mladí ľudia významnými biologickými a sociálnymi zmenami. Tento kognitívny vývoj môže viesť k zvýšenej emocionálnej nestabilite a asertívnejšiemu správaniu. V dôsledku toho majú mladí ľudia ako účastníci cestnej premávky vyššiu tendenciu prejavovať rizikové správanie a menej si uvedomujú nebezpečenstvá, ktorým čelia. Často tiež zažívajú tlak zo strany rovesníkov, aby jazdili rýchlejšie a riskantnejšie.

   Mladým účastníkom cestnej premávky taktiež chýbajú skúsenosti. Ich nedostatok praxe v premávke znamená, že si ešte nevyvinuli zručnosti potrebné na predvídanie nebezpečenstva a zvládanie potenciálne nebezpečných situácií, ako je zlé počasie a jazda vyššou rýchlosťou. Šoférovanie si v počiatočných fázach vyžaduje vysoký level sústredenosti, preto predstavujú pre mladého vodiča rozptýlenia typu mobil, únava či stres značné riziko na dopravnú nehodu.

    Ďalším rizikovým faktorom pre mladých vodičov je konzumácia alkoholu a iných návykových látok, voči ktorým majú zväčša nižšiu toleranciu ako starší. Socializácia s rovesníkmi zvyšuje ich vystavenie týmto látkam, ako aj pravdepodobnosť používania ciest v noci, keď cestujú na spoločenské udalosti a späť. Dôležité je mať na pamäti, že alkohol a drogy môžu výrazne ovplyvniť reakčný čas vodiča, taktiež jeho vnímanie a schopnosť sústrediť sa na cestu, čím zvyšujú riziko dopravnej nehody.

   V neposlednom rade majú mladí ľudia v dôsledku vysokých nákladov na učenie sa šoférovať, kúpu auta a poistenie tendenciu používať menšie, staršie vozidlá, ktoré majú zvyčajne nižšie bezpečnostné normy. To znamená, že je menej pravdepodobné, že budú profitovať z asistenčných bezpečnostných prvkov, akými sú napríklad elektronické riadenie stability a autonómne núdzové brzdenie. (2)

   Skúsenosti aj štatistiky nám teda jasne ukazujú, že mladí ľudia na cestách čelia výzvam a rizikám, ktoré vyžadujú okamžitú pozornosť a systematické riešenie zo strany spoločnosti, štátu aj samotných vodičov. Bez toho, aby sme urobili kroky na zlepšenie ich bezpečnosti, budeme neustále čeliť tragickým stratám a utrpeniu.

1: https://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-Flash-41_web_FINAL.pdf

2: https://etsc.eu/wp-content/uploads/2017_01_26_young_drivers_report.pdf

Mgr. Karol Kleinmann

Vyštudoval odbor psychológia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V roku 2014 ukončil špecializačné štúdium atestáciou z klinickej psychológie. Na Slovenskej Zdravotníckej Univerzite získal certifikát na certifikovanú činnosť Dopravná psychológia s licenciami vydanými Slovenskou komorou psychológov. V tomto odbore aj reprezentuje Slovensko ako člen medzinárodnej pracovnej skupiny TPI – Transport Psychology International a EFPA. Je absolventom 5-ročného výcviku v Systemickom koučingu a managemente v Prahe.

Previous
Previous

Prečo je aj zostatkový alkohol nebezpečný?

Next
Next

Zbrojný preukaz: Oveľa viac než len doklad